Scania har köpt in sin tredje Semax. Trucken används för rangering av bilar som lämnat produktionslinjen. Ingen annan truck klarar uppgiften i de begränsade utrymmena i chassifabriken.

Sedan ett drygt halvår tillbaka är det Scanias nya S-modell som rullar ut från linjen på Scanias chassifabrik i Södertälje. I lastbilsvärlden sker sällan genomgripande modellbyten. Så när Scania lanserade sin första nya bil på många år så fick den ordentligt med uppmärksamhet. Bland annat belönades S-modellen med den internationella utmärkelsen Årets bil.

Nu sker produktionen i full takt, var sjunde minut lämnar en lastbil monteringslinjen (takttiden är 6:50!) Det är två- och treaxliga dragbilar samt lastbilar som tillverkas. På sista stationen startar motorn och bilarna lämnar verkstaden och körs för egen maskin ut på parkeringen för nya bilar.

image

Men det är inte alltid bilarnas kan eller får köra för egen maskin. Då används tunga eltruckar för rangering av de nytillverkade lastbilarna. Scania använder den särpräglade trucken Semax för det jobbet. Scania har nyligen köpt in sin tredje Semax.

Semaxtrucken utvecklades redan under 1980-talet. Det utmärkande för truckmodellen är att stativet är placerat bakom förarhytten, istället för framför. Det ger en mycket god sikt framåt för föraren. Det innebär också att trucken kan göras mycket kort, med ett litet axelavstånd.

Lastbilen körs in på sin plats i verkstaden där bilen ska specialanpassas enligt kundens önskemål. Truckföraren heter Kjell Pettersson.

Den elektriska 12-tonnare som Scania använder, en Semax GG120H-E har ett axelavstånd på 2,5 meter. Vändradien är endast 3,7 meter.

– Utrymmet är begränsat i verkstaden. Här inne är det bara Semax-trucken som går att använda för rangering. Vi har provat med andra alternativ men de fungerade inte, säger Kim Frykman, tills helt nyligen ansvarig för interna transporter på chassifabriken i Södertälje. Frykman är nu istället ansvarig för ett av produktionsstegen på monteringslinjen.

Scanias Semax-truckar saknar gafflar. Gaffelaggregatet är ersatt med ett lyftok som kopplas in på bogseringsuttaget på lastbilens front. Kim Frykman och truckföraren och rangeraren Kjell Pettersson visar hur en nytillverkad lastbil som åter ska tas in i chassifabriken kopplas till trucken.

Vid sidan av monteringslinjen finns ett par verkstäder som används för reparationer och specialanpassningar. Alla bilar tas först ut på parkeringen efter produktionslinjen. De bilar som behöver anpassas efter kundönskemål eller repareras tas in i chassifabriken igen, efter hand.

I slutet på monteringslinjen står två helt nymonterade bilar.

Kjell Pettersson lyfter upp lastbilens framaxel från marken och trucken backar in i verkstaden med bilen på släp. Han kan styra vinkeln på oket för att smidigt kunna manövrera ekipaget i trånga utrymmen.

Kim Frykman konstaterar att trucken oftast körs backande när den är lastad. Semax-truckens oslagbart goda framåtsikt utnyttjas därmed inte fullt ut på Scania

Den nya Semaxtruck som levererades till Scania i januari i år är emellertid utrustad med videokameror som hjälper föraren med sikten. Semaxtruckarna på Scania är inköpta via Linde. Linde och Toyota delar nämligen på ansvaret för truckservice på Scania och har varsin truckverkstad på fabriksområdet.

Lösningen att placera stativet bakom förarhytten gav flera fördelar, utöver sikten. Stativet fungerade som motvikt vilket gör att trucken också kan göras kort, med litet axelavstånd. En truck med gafflar eller klämaggregat kan också utrustas med ett utskjut som underlättar lastning och lossning på ett lastbilsflak.

Omkring 200 Semax-truckar har tillverkats sedan 1980-talet. Omkring 50 av dem är elektriska. Oftast är de senare modellerna av Semax eldrivna.

 

Vid den här stationen sker dockningen, då monteras förarhytten, som levereras från fabriken i Oskarshamn, på lastbilschassit.