Semax rolls out the new SCANIA truck

April 21, 2020

Scanias Semax-truckar saknar gafflar. Gaffelaggregatet är ersatt med ett lyftok som kopplas in på bogseringsuttaget på lastbilens front. Kim Frykman och truckföraren och rangeraren Kjell Pettersson visar hur en nytillverkad lastbil som åter ska tas in i chassifabriken kopplas till trucken.

Vid sidan av monteringslinjen finns ett par verkstäder som används för reparationer och specialanpassningar. Alla bilar tas först ut på parkeringen efter produktionslinjen. De bilar som behöver anpassas efter kundönskemål eller repareras tas in i chassifabriken igen, efter hand.

Lastbilen körs in på sin plats i verkstaden där bilen ska specialanpassas enligt kundens önskemål. Truckföraren heter Kjell Pettersson.

Kjell Pettersson lyfter upp lastbilens framaxel från marken och trucken backar in i verkstaden med bilen på släp. Han kan styra vinkeln på oket för att smidigt kunna manövrera ekipaget i trånga utrymmen.

Kim Frykman konstaterar att trucken oftast körs backande när den är lastad. Semax-truckens oslagbart goda framåtsikt utnyttjas därmed inte fullt ut på Scania

Den nya Semaxtruck som levererades till Scania i januari i år är emellertid utrustad med videokameror som hjälper föraren med sikten. Semaxtruckarna på Scania är inköpta via Linde. Linde och Toyota delar nämligen på ansvaret för truckservice på Scania och har varsin truckverkstad på fabriksområdet.

Det var konstruktören och truckföretagaren Sven-Eric Ottosson som en gång i tiden utvecklade Semax. Lösningen att placera stativet bakom förarhytten gav flera fördelar, utöver sikten. Stativet fungerade som motvikt vilket gör att trucken också kan göras kort, med litet axelavstånd. En truck med gafflar eller klämaggregat kan också utrustas med ett utskjut som underlättar lastning och lossning på ett lastbilsflak.

Omkring 150 Semax-truckar har tillverkats sedan 1980-talet. Omkring 50 av dem är elektriska. Oftast är de senare modellerna av Semax eldrivna.

Sedan starten har Semax bytt ägare några gånger. Under en period ägdes företaget av ett kinesiskt investmentbolag, men gick sedan i konkurs. Bröderna Magnus och Lars Lantz samt Royne Engström har idag tagit över reservdelslager och truckkonstruktion och driver gemensamt företaget Semax Material Handling.

I den nya ägarkonstellationen har företaget tillverkat fem truckar i tolvtonsklassen. Vid sidan av Scania så har den stora förpackningstillverkaren DS Smith köpt in fyra truckar. Tillverkningen sker idag i företagets verkstad i Storebro utanför Vimmerby. Ägartrion har en bakgrund från SMV, idag Konecranes Lifttrucks, och har ett nätverk av underleverantörer av komponenter i området.